علائم سرطان تخمدان

سرطان تخمدان

سرطان تخمدان نوعی سرطان است که در تخمدان ها شروع می شود. دستگاه تولید مثل زن شامل دو تخمدان است ، یکی در هر طرف رحم. تخمدان ها - هر کدام به اندازه یک بادام - تخم مرغ (تخم مرغ) و همچنین هورمون های استروژن و پروژسترون تولید می کنند.

سرطان تخمدان در اوایل مرحله ، که در آن بیماری محدود به تخمدان است ، به احتمال زیاد با موفقیت درمان می شود.

از جراحی و شیمی درمانی به طور کلی برای درمان سرطان تخمدان استفاده می شود.

سرطان تخمدان در اوایل مرحله به ندرت باعث بروز علائمی می شود. سرطان تخمدان در مرحله پیشرفته ممکن است باعث علائم کمی و غیر اختصاصی شود که اغلب در شرایط خوش است

علائم و نشانه های سرطان تخمدان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

نفخ شکم یا تورم
کاهش وزن
ناراحتی در ناحیه لگن
تغییر در عادات روده مانند یبوست
نیاز مکرر به ادرار 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید
در صورت بروز علائم یا علائمی که نگران کننده شما باشد با پزشک خود ملاقات کنید.

اگر سابقه خانوادگی سرطان تخمدان یا سرطان پستان دارید ، در مورد خطر ابتلا به سرطان تخمدان با پزشک خود صحبت کنید. پزشک شما ممکن است شما را به یک مشاور ژنتیک ارجاع دهد تا در مورد آزمایش برخی جهش های ژنی که خطر ابتلا به سرطان پستان و تخمدان را افزایش می دهند ، صحبت کند.

علل
هنوز مشخص نیست که چه عواملی باعث ایجاد سرطان تخمدان می شود ، اگرچه پزشکان فاکتورهایی را شناسایی کرده اند که می توانند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهند.

به طور کلی ، سرطان از زمانی شروع می شود که سلول دچار خطا (جهش) در DNA خود شود. جهش ها به سلول می گویند که به سرعت رشد و تکثیر یابد ، و باعث ایجاد توده (تومور) سلول های غیر طبیعی می شود. هنگامی که سلولهای سالم می میرند سلولهای غیر طبیعی زندگی خود را ادامه می دهند. آنها می توانند به بافتهای اطراف حمله کرده و از یک تومور اولیه جدا شوند تا در جای دیگری از بدن گسترش یابد

انواع سرطان تخمدان
نوع سلولی که سرطان در آن شروع می شود ، نوع سرطان تخمدان شما را تعیین می کند. انواع سرطان تخمدان شامل موارد زیر است:

تومورهای اپیتلیال ، که در لایه نازک از بافت شروع می شود که قسمت بیرونی تخمدان ها را پوشانده است. حدود 90 درصد از سرطان های تخمدان تومورهای اپیتلیال هستند.

تومورهای استرومائی ، که در بافت تخمدان حاوی سلولهای سازنده هورمون شروع می شوند. این تومورها معمولاً در مراحل اولیه نسبت به سایر تومورهای تخمدان تشخیص داده می شوند. حدود 7 درصد تومورهای تخمدان استرومائی هستند.

عوامل خطر
عواملی که می توانند خطر ابتلا به سرطان تخمدان را افزایش دهند عبارتند از:

سن بالاتر سرطان تخمدان در هر سنی ممکن است رخ دهد اما بیشتر در زنان در سنین 50 تا 60 سال مشاهده می شود.
جهشهای ژن ارثی. درصد کمی از سرطان تخمدان در اثر جهش ژنی که از والدین خود به ارث می برید ایجاد می شود. ژنهای شناخته شده برای افزایش خطر ابتلا به سرطان تخمدان را ژن سرطان پستان 1 (BRCA1) و ژن سرطان پستان 2 (BRCA2) می نامند. این ژن ها همچنین خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهند.

جلوگیری


هیچ راه مطمئنی برای جلوگیری از سرطان تخمدان وجود ندارد. اما ممکن است راه هایی برای کاهش خطر شما وجود داشته باشد:

قرص های ضد بارداری را در نظر بگیرید. از پزشک خود بپرسید که آیا قرص های ضد بارداری برای شما مناسب است یا خیر. زنانی که از داروهای ضدبارداری خوراکی استفاده می کنند ممکن است خطر ابتلا به سرطان تخمدان را کاهش دهند. اما داروهای ضد بارداری خوراکی خطرات دارند که با پزشک باید صحبت کنید 


علائم سرطان تخمدان