تاریخچه شهر تهران

تهران یا طهرن  پایتخت ایران است. تهران با جمعیتی در حدود 8/7 میلیون نفر در این شهر ، پرجمعیت ترین شهر ایران و آسیای غربی  و دارای سومین کلان شهر بزرگ در خاورمیانه . این کشور با جمعیت کلانشهر خود در رتبه 24 جهان قرار دارد. 

در دوره کلاسیک ، بخشی از قلمرو تهران امروزی توسط راژ ، یک شهر برجسته ماد اشغال شد. در اثر تهاجمهای قرون وسطایی عرب ، ترک و مغول در معرض تخریب قرار گرفت. امروز آن به عنوان یک منطقه شهری , کلانشهر تهران بزرگ باقی مانده است.

تهران برای اولین بار توسط آقا محمد خان از سلسله قاجار در سال 1786 به عنوان پایتخت ایران انتخاب شد تا بتواند در نزدیکی سرزمین های ایران در قفقاز باقی بماند 

 قبل از آنکه در نتیجه جنگهای روسو-ایران از ایران جدا شود ، و برای جلوگیری از جناح های بدگویی سلسله های ایرانی قبلاً حاکم. پایتخت در طول تاریخ چندین بار جابجا شده است و تهران سی و دومین پایتخت ملی ایران است.

تخریب و بازسازی در مقیاس بزرگ از دهه 1920 آغاز شد و تهران از قرن بیستم مقصدی برای مهاجرت های گسترده از سراسر ایران بوده است

تهران در بسیاری از مجموعه های تاریخی از جمله مجموعه های سلطنتی گلستان ، سعدآباد و نیاوران قرار دارد که در آن دو سلسله آخر دولت شاهنشاهی ایران قرار گرفته است. از مشهورترین نقاط دیدنی تهران می توان به برج آزادی اشاره کرد ، یادبودی که در زمان سلطنت محمدرضا شاه از سلسله پهلوی در سال 1971 ساخته شده است تا 2500 سال تأسیس کشور شاهنشاهی ایران را به یادگار بگذارد

برج میلاد ,  پل طبتی از مناطق دیدنی تهران میباشد

اکثریت جمعیت تهران فارسی زبان هستند  و تقریباً 99٪ از مردم فارسی را می فهمند و صحبت می کنند ، اما جمعیت زیادی از دیگر گروه های قومی زبانی وجود دارند که در تهران زندگی می کنند و به فارسی صحبت می کنند. 

تهران دارای یک فرودگاه بین المللی (فرودگاه امام خمینی) ، یک فرودگاه داخلی (فرودگاه مهرآباد) ، یک ایستگاه راه آهن مرکزی ، سیستم ترانزیت سریع مترو تهران ، یک سیستم ترانزیت سریع اتوبوس ، واگن برقی و یک شبکه بزرگ از بزرگراه ها است.

 


تاریخچه شهر تهران